søndag den 6. februar 2011

Hvordan fandt du blogspot og hvorfor blogger du


jeg kan ærlig talt ikke huske, hvordan jeg fandt blogspot. det er noget jeg anser som værende almen viden, og det er ikke altid nemt at henvise til dennes ophav. jeg kunne dog fristet til at tro, at jeg for alvor stiftede bekendtskab med blogspot i mine spæde skum-dage. da skum-bloggen skulle have en afløser. jeg har også været forbi andre portaler, bl.a. wordpress og urbanblog, men jeg synes nu klart blogspot er nemmere at overskue og hermed sætter selve bloggingen i højsæde.


og hvorfor blogger jeg. det er noget jeg spørger mig selv om rigtig tit. det er virkelig meget på hobbyplan, jeg vil ikke engang betegne mig selv som værende blogger. i dag blogger jeg fordi det er en vane. jeg startede med at blogge på skum for fem år siden, hvis ikke mere. det hele bunder jo i selviscenesættelse, og det synes jeg er en helt fantastisk ting. jeg er dybt fascineret af, hvordan man kan udstille sig selv og få andre til at tro ét om én, når man egentlig er noget helt andet. jeg har også mangen engang leget med tanken om at opfinde og dyrke et cyberliv, hvor jeg fremstod som lige den person jeg gerne ville være - men som jeg langt fra er. 


desuden er jeg dybt betager og ja, jeg næsten elsker fænomenet blogging. jeg er dog virkelig, virkelig, virkelig træt og ked af, at der i dag næsten bliver sat lighedstegn mellem blogging og modeblogging. sidstnævnte kategori hænger mig langt ud af halsen, og hvis jeg nogensinde blev betegnet som værende modeblogger ved jeg sgu ikke, hvad jeg ville gøre at mig selv. potentielt selvmord (arh). men jeg synes det er en fantastisk udtryksform. alle kan gøre sig kloge på alt bare de kan finde ud af at bruge et tastatur - retstavning er ikke engang et krav længere (come on). aktualitetskriteriet får et helt nyt aspekt, og det er da en for svedig måde at påvirke medier. 




men ok, det er ikke derfor jeg blogger. jeg blogger, fordi jeg har vendt mig til det. efter blogging til husbehov i over fem år, så er det svært at lade være. jeg påstår ikke, at jeg kommer med nogle former for nyskabende vurderinger, hvorfor denne blog nok heller ikke er noget. men jeg synes det er hyggeligt og så skal det ej heller fornægtes, at vi i dag lever i et samfund, hvor navlepilleri og selvbekræftigelse er os mere livsnødvendige end vand og brød. 

0 kommentarer: